دانلود پایان نامه با موضوع بررسی روش تفسیری احسن الحدیث
مقدمه :
سنت الهی در همه زمان ها ، بر آن بوده که هر پیامبری را به زبان قومش مبعوث کند . لذا زبان قرآن ، همان زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یعنی زبان عربی است که مردم هم ، به همان زبان با یکدیگر سخن می گفته اند . خداوند متعال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مفسر قرآن معرفی کرد . اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله که زبانشان عربی بود ، قرآن را می فهمیدند ، چرا که قرآن به زبان آنها نازل شده بود . اما با وجود این هم زبانی ، اختلاف نظرهای بسیاری داشتند که پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مرور ظهور پیدا کرد .
گاهی نیز اصحاب به برخی معانی دست نمی یافتند و به خود پیامبر صلی الله علیه و آله که اولین مفسر بود ، رجوع می کردند و پس از او نیز به اصحاب برجسته ای چون حضرت علی علیه السلام ، ابن عباس ، ابن مسعود و . . . مراجعه می کردند به همین دلیل ، از همان زمان به پیدایش ‹‹ علم تفسیر ›› منجر شد . از این رو علم تفسیر قرآن یکی از مهم ترین علومی است که دچار تحولات گوناگون شده است . تا جایی که پس از خود تفسیر ، مفسرین به بررسی مبانی و روش های تفسیری ، مفسرین پرداخته اند ، زیرا در میان مباحث علوم قرآنی ، بحث از روش های تفسیری جایگاه خاصی به خود اختصاص داده است و پیدایش شیوه های مختلف تفسیری و به کار گیری مبانی گوناگون در تفسیر قرآن کریم ، زمینه طرح این بحث ضروری را در علوم قرآنی به وجود آورده است .
با توجه به اهمیت موضوع روش های مفسران و جایگاه ویژه ای که در میان مباحث علوم قرآنی به خود اختصاص داده است ، در این رساله به تبیین روش تفسیری ‹‹ تفسیر احسن الحدیث › از مؤلف معاصر ‹‹ سید علی اکبر قریشی ›› پرداخته ایم . با مراجعه ای که به پایگاه های اطلاع رسانی و منابع مختلف شد ، در مورد این تفسیر کار جدی صورت نگرفته است . تنها در برخی از کتاب ها و مجله حوزه به معرفی این تفسیر پرداخته شده است و به …
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید
دانلود پایان نامه با موضوع بررسی روش تفسیری احسن الحدیث
مقدمه :
سنت
الهی در همه زمان ها ، بر آن بوده که هر پیامبری را به زبان قومش مبعوث
کند . لذا زبان قرآن ، همان زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یعنی
زبان عربی است که مردم هم ، به همان زبان با یکدیگر سخن می گفته اند .
خداوند متعال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مفسر قرآن معرفی کرد .
اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله که زبانشان عربی بود ، قرآن را می
فهمیدند ، چرا که قرآن به زبان آنها نازل شده بود . اما با وجود این هم
زبانی ، اختلاف نظرهای بسیاری داشتند که پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و
آله به مرور ظهور پیدا کرد .
گاهی نیز اصحاب به برخی معانی دست نمی
یافتند و به خود پیامبر صلی الله علیه و آله که اولین مفسر بود ، رجوع می
کردند و پس از او نیز به اصحاب برجسته ای چون حضرت علی علیه السلام ، ابن
عباس ، ابن مسعود و . . . مراجعه می کردند به همین دلیل ، از همان زمان به
پیدایش ‹‹ علم تفسیر ›› منجر شد . از این رو علم تفسیر قرآن یکی از مهم
ترین علومی است که دچار تحولات گوناگون شده است . تا جایی که پس از خود
تفسیر ، مفسرین به بررسی مبانی و روش های تفسیری ، مفسرین پرداخته اند ،
زیرا در میان مباحث علوم قرآنی ، بحث از روش های تفسیری جایگاه خاصی به خود
اختصاص داده است و پیدایش شیوه های مختلف تفسیری و به کار گیری مبانی
گوناگون در تفسیر قرآن کریم ، زمینه طرح این بحث ضروری را در علوم قرآنی به
وجود آورده است .
با توجه به اهمیت موضوع روش های مفسران و جایگاه
ویژه ای که در میان مباحث علوم قرآنی به خود اختصاص داده است ، در این
رساله به تبیین روش تفسیری ‹‹ تفسیر احسن الحدیث › از مؤلف معاصر ‹‹ سید
علی اکبر قریشی ›› پرداخته ایم . با مراجعه ای که به پایگاه های اطلاع
رسانی و منابع مختلف شد ، در مورد این تفسیر کار جدی صورت نگرفته است .
تنها در برخی از کتاب ها و مجله حوزه به معرفی این تفسیر پرداخته شده است و
به …
فهرست مطالب :
مقدمه
فصل اول : کلیات
بخش اول
زندگی نامه مؤلف
اساتید
آثار قرآن پژوهی قریشی
توصیف مختصر برخی آثار
الاخلاق و الآداب
المعجم المهروس لا لفاظ الصحیفه الکاملیه
خاندان وحی در زندگانی چهارده معصوم علیه السلام
بخش دوم
منابع تفسیر احسن الحدیث
منابع تفسیری
منابع حدیثی و روایی
منابع لغوی
توصیف مختصری از تفسیر احسن الحدیث
فصل دوم : مبانی ، روش و گرایش تفسیری احسن الحدیث
بخش اول : مبانی تفسیر
تفسیر
معنای لغوی تفسیر
معنای اصطلاحی تفسیر
ضرورت تفسیر
تفسیر به رأی
تأویل
معنای لغوی و اصطلاحی تأویل
کاربرد و معنای تأویل
آیات تاویل و نظر مفسر احسن الحدیث
تفاوت تفسیر و تأویل
مبانی تفسیری احسن الحدیث
مجیت ظواهر قرآن
بواطن قرآن
وحیانی بودن الفاظ قرآن
بخش دوم
روش تفسیری احسن الحدیث
استنادات به قرآن
سیاق
سیاق متشابه
استناد به روایات
روایات مورد استفاده در مصداق آیه
روایات مورد استفاده در استنباط حکم فقهی آیه
روایات مورد استفاده در تاویل آیات
روایات مورد استفاده در تفصیل و تبیین آیه
قواعد ادبی- زبانی
لغت
صرف و نحو
گرایش تفسیری احسن الحدیث
جهت گیری هدایتی- تربیتی
جهت گیری علمی
جهت گیری اجتماعی
فصل سوم : مباحث علوم قرآنی در احسن الحدیث
حروف مقطعه در قرآن
تفسیرهای مختلف راجع به حروف مقطعه در قرآن
دیدگاه صاحب تفسیر احسن الحدیث راجع به حروف مقطعه در قرآن
اعجاز قرآن
اعجاز در لغت و اصطلاح
آیات تحدی
صرفه در اعجاز قرآن
وجوه اعجاز قرآن
فصاحت و بلاغت
اخبار از غیب
اعجاز در عدم اختلاف و هماهنگی در آیات قرآن
تحریف نا پذیری قرآن کریم
مفهوم تحریف از دیدگاه لغویان
تحریف در اصطلاح
تحریف دارای اقسامی است که ذیلا به آن اشاره می شود .
دلایل و شواهد تحریف ناپذیری قرآن
بررسی دیدگاه مفسر احسن الحدیث درباره تحریف ناپذیری قرآن در ذیل برخی آیات
محکم و متشابه
معنای لغوی احکام و تشابه
تعریف محکم و متشابه
دیدگاه صاحب تفسیر احسن الحدیث راجع محکم و متشابه
بررسی تفسیر چند نمونه از متشابهات در تفسیر احسن الحدیث .
نسخ در قرآن
معنای لغوی و اصطلاحی نسخ
انواع نسخ
نسخ تلاوت بدون حکم
نسخ حکم و تلاوت
نسخ حکم بدون تلاوت
ابعاد نسخ از دیدگاه مفسر احسن الحدیث و ذکر نمونه هایی از آن
برخی از آیاتی که قریشی نسخ آنها را نپذیرفته است
جمع در قران
موارد استعمال واژه جمع
ادله معتقدان به جمع آوری قرآن پس از رحلت پیامبر صلی اله علیه و آله
ادله معتقدان به جمع آوری قرآن قبل از رحلت پیامبر صلی اله علیه و آله
جمع آوری قرآن توسط حضرت علی علیه السلام
دیدگاه صاحب احسن الحدیث راجع به جمع قرآن
جمع آوری قرآن در زمان ابوبکر به دست زید بن ثابت
جمع آوری در زمان خلیفه سوم عثمان
منابع
۳ هزار تومان
مقطع : کارشناسی ارشد
تعداد صفحه : 130
فرمت : Doc (ورد)
حجم : 280 کیلوبایت
پسوند فایل فشرده : Zip
برنامه فشرده ساز : Power Archiver
رمز فایل فشرده در صورت نیاز : BeyhaghMarket.ir
- ۹۵/۱۲/۰۹