دانلود پایان نامه با موضوع رقابت پذیری در زنجیره تامین
مقدمه :
در رقابتهاى جهانى موجود در عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر کیفیت بالا و خدمت رسانى سریع، موجب افزایش فشارهایى شده است که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها بیش از این نمىتوانند به تنهایى از عهده تمامى کارها برآیند.
در بازار رقابتى موجود، بنگاههاى اقتصادى و تولیدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافتهاند. علت این امر در واقع دستیابى به مزیت یا مزایاى رقابتى با هدف کسب سهم بیشترى از بازار است.
بر این اساس، فعالیتهاى نظیر برنامه ریزى عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزى محصول، خدمت نگهدارى کالا، کنترل موجودى، توزیع ، تحویل و خدمت به مشترى که قبلا همگى در سطح شرکت انجام مى شده اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است.
مسئله کلیدى در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامى این فعالیتها است. مدیریت زنجیره تامین (SCM ) پدیدهاى است که این کار را به طریقى انجام مىدهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.
در حالت کلى زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل مىشود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهاى مواد، اطلاعات و جریانهاى مالى به یکدیگر مربوط مىشوند. این سازمانها مىتوانند بنگاههایى باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایى و یا خدماتى چون توزیع، انبارش، عمده فروشى و خرده فروشى تولید مىکنند. حتى خود مصرف کننده نهایى را نیز مىتوان یکى از …
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید
دانلود پایان نامه با موضوع رقابت پذیری در زنجیره تامین
مقدمه :
در
رقابتهاى جهانى موجود در عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به
درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر کیفیت بالا و خدمت
رسانى سریع، موجب افزایش فشارهایى شده است که قبلاً وجود نداشته است، در
نتیجه شرکتها بیش از این نمىتوانند به تنهایى از عهده تمامى کارها
برآیند.
در بازار رقابتى موجود، بنگاههاى اقتصادى و تولیدى علاوه
بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و
ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافتهاند. علت این امر در واقع
دستیابى به مزیت یا مزایاى رقابتى با هدف کسب سهم بیشترى از بازار است.
بر
این اساس، فعالیتهاى نظیر برنامه ریزى عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و
برنامه ریزى محصول، خدمت نگهدارى کالا، کنترل موجودى، توزیع ، تحویل و خدمت
به مشترى که قبلا همگى در سطح شرکت انجام مى شده اینک به سطح زنجیره عرضه
انتقال پیدا کرده است.
مسئله کلیدى در یک زنجیره تامین، مدیریت و
کنترل هماهنگ تمامى این فعالیتها است. مدیریت زنجیره تامین (SCM )
پدیدهاى است که این کار را به طریقى انجام مىدهد که مشتریان بتوانند خدمت
قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.
در
حالت کلى زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل مىشود که رسماً از
یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهاى مواد، اطلاعات و جریانهاى مالى به
یکدیگر مربوط مىشوند. این سازمانها مىتوانند بنگاههایى باشند که مواد
اولیه، قطعات، محصول نهایى و یا خدماتى چون توزیع، انبارش، عمده فروشى و
خرده فروشى تولید مىکنند. حتى خود مصرف کننده نهایى را نیز مىتوان یکى از
…
فهرست مطالب :
مقدمه
فصل اول : کلیات موضوع
تعریف مدیریت زنجیره تامین
طرح کلی یک زنجیره تامین
فرآیند اصلی
فازهای اصلی مدیریت زنجیره ای تامین
انقلاب زنجیره تامین
شرکت ها نمی توانند از زنجیره تامین چشم پوشی کنند
فصل دوم : کلیات کالا
مدیریت موجودی کالا
تدارکات
ارسال به موقع کالا
نکات کلیدی که باید آموخت
فصل سوم : رقابت پذیری
رقابت پذیری
موضوعات کلیدی
اشارات ضمنی : محیط فرصت های راهبردی
فرمان های راهبردی
یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت
فصل چهارم : چشم انداز
بعد الکترونیکی مدیریت زنجیره تامین
چشم انداز مدیریت راهبردی
مزیت رقابتی پایدار
تمرکز راهبردی
فرایند های اساسی کسب و کار را یکپارچه سازی کنید
فرایند های در حال ظهور کسب و کار را یکپارچه کنید
فرایند چند واحدی و چند شرکتی کسب و کار را ادغام نمائید
از فناوری اطلاعات برای ارتقای روش های کاری افراد استفاده کنید
سیستم های پشتیبانی کار تیمی
راهبردهایی برای مزیت رقابتی
فناوری اطلاعات برای پشتیبانی فرایند
ساختار چند خدماتی برای نقش های متوازن افراد و فناوری
مدیریت توسعه دانش فرایند
مدیریت دانش راهبردی
الگوهای اندیشه و عمل
فناوری و الگو ها
انفورماتیک شناختی
پشتیبانی فناوری از الگوها
فرصتهای راهبردی در جستجوی دستیابی به مزیت رقابتی چشمگیر
یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت
فرست برای لجستیک
مزیت رقابتی از طریق افراد و فناوری
فصل پنجم : بررسی فناوری و تکنولوژی
فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین
بررسی جایگاه مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی تجارت الکترونیک
موانع پیاده سازی SCM
بررسی تکنولوژی تولید و برآورد نحوه تامین دانش فنی مورد نیاز
ساختار شبکه تامین
ابعاد ساختاری شبکه
ارتباطات اطلاعات درون شبکه
فرایند های شبکه تامین
شبکه تامین یکپارچه چیست ؟
مراحل یکپارچه سازی
تجهیزات کلیدی مدیریت زنجیره تامین
۱۰ مرحله برای کارآمد ساختن زنجیره تامین
مراحل لازم برای مدیریت تحویل در یک محیط شبکه تامین
گذر از زنجیره تامین به شبکه تامین
مسیر تکامل گروه های همیار
امکان بهبود کیفیت در جبهه IT
مدل های کسب و کار اینترنتی در حال تکامل
مبارزه با کلاهبرداری در تجارت الکترونیکی
فصل ششم : حمل و نقل و تدارکات
حمل و نقل الکترونیکی
تدارکات الکترونیکی
وضعیت تدارکات الکترونیکی
دسترسی الکترونیکی به منابع
تهیه الکترونیکی مواد اولیه
بعضی از نکات مربوط به تهیه مواد اولیه به صورت الکترونیکی
تاکید روی آموزش الکترونیکی
افزایش تدریجی مدیریت داده ها دارای اهمیت است
ترجمه مقاله
نتیجه گیری
منابع
۳ هزار تومان
مقطع : کارشناسی
تعداد صفحه : 140
فرمت : Doc (ورد)
حجم : 340 کیلوبایت
پسوند فایل فشرده : Zip
برنامه فشرده ساز : Power Archiver
رمز فایل فشرده در صورت نیاز : BeyhaghMarket.ir