دانلود پایان نامه با موضوع ناتوانی یادگیری در دانش آموزان
مقدمه :
چه بسیارند کودکانی که تنها به دلیل داشتن ضعف خاص در دیکته، حساب یا روخوانی علیرغم داشتن هوش عادی، توانایی جسمی خوب و روانی سالم به دلیل شکستهای پی درپی تحصیلی برای همیشه با دنیای کتاب، مشق و مدرسه خداحافظی کردهاند. چه بسیارند استعدادهایی که بدین سان نشکفته پرپر گشته و میشوند و چه بسیارند زیانهایی که جامعه ما از این راه متحمل میگردد.
ناتوانیهای یادگیری مقوله خاص دیگری است که درحیطه کودکان استثنایی قرار دارد و درصد چشمگیری از کودکان را در بر میگیرد. ناتوانیهای یادگیری، نارساییهای یادگیری خاصی است که در صورت عدم شناسایی آن معمولاً تحقیرها، توهینها، مقایسههای نابجای خردکننده وشکستهای تحصیلی پی در پی را به بار میآورد. میلیونها کودک در سراسر جهان به اختلالات یادگیری مبتلا هستند. آنان علیرغم رشد جسمی،ذهنی، زبانی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی طبیعی هنگامی که به سنین مدرسه میرسند با مشکلاتی ویژه روبرو میگردند که عرصه را بر آنها تنگ میکند.
اشکال بزرگ این اختلال آن است که بر خلاف نابینایی ، ناشنوایی، سرآمدی، ناسازگاری و معلولیتهای جسمی که تشخیص آن در سنین پیشدبستانی به آسانی امکانپذیر است،براحتی نمیتوان آن را در سنین پیشدبستانی تشخیص داد. کودک مبتلا به اختلال یادگیری خود نیز از این که نمیتواند در انجام تکالیف تحصیلی همانند دیگر همسالانش موفق باشد،رنج میبرد. او نیز همانند دیگر کودکان تصویری توانا و مثبت از خود ساخته است که به دلیل این اختلال و رویارویی پی در پی با ناکامیهای اصلی، فرعی تحصیلی این تصویر خدشهدار میشود واحساس حقارت درونی جایگزین آن میگردد.(حاج بابایی و دهقانی، ۱۳۷۲)
مسئله ناتوانیهای خاص یادگیری اخیراً به طور چشمگیری توسعه پیدا کرده و توجه متخصصان و دست اندرکاران مسائل آموزش کودکان را بیش از پیش به خود جلب نموده است، درکنار کودکان ناشنوا، نابینا و عقبمانده ذهنی کودکانی هستند که …
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید
دانلود پایان نامه با موضوع ناتوانی یادگیری در دانش آموزان
مقدمه :
چه
بسیارند کودکانی که تنها به دلیل داشتن ضعف خاص در دیکته، حساب یا روخوانی
علیرغم داشتن هوش عادی، توانایی جسمی خوب و روانی سالم به دلیل شکستهای
پی درپی تحصیلی برای همیشه با دنیای کتاب، مشق و مدرسه خداحافظی کردهاند.
چه بسیارند استعدادهایی که بدین سان نشکفته پرپر گشته و میشوند و چه
بسیارند زیانهایی که جامعه ما از این راه متحمل میگردد.
ناتوانیهای
یادگیری مقوله خاص دیگری است که درحیطه کودکان استثنایی قرار دارد و درصد
چشمگیری از کودکان را در بر میگیرد. ناتوانیهای یادگیری، نارساییهای
یادگیری خاصی است که در صورت عدم شناسایی آن معمولاً تحقیرها، توهینها،
مقایسههای نابجای خردکننده وشکستهای تحصیلی پی در پی را به بار میآورد.
میلیونها کودک در سراسر جهان به اختلالات یادگیری مبتلا هستند. آنان
علیرغم رشد جسمی،ذهنی، زبانی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی طبیعی هنگامی که
به سنین مدرسه میرسند با مشکلاتی ویژه روبرو میگردند که عرصه را بر آنها
تنگ میکند.
اشکال بزرگ این اختلال آن است که بر خلاف نابینایی ،
ناشنوایی، سرآمدی، ناسازگاری و معلولیتهای جسمی که تشخیص آن در سنین
پیشدبستانی به آسانی امکانپذیر است،براحتی نمیتوان آن را در سنین
پیشدبستانی تشخیص داد. کودک مبتلا به اختلال یادگیری خود نیز از این که
نمیتواند در انجام تکالیف تحصیلی همانند دیگر همسالانش موفق باشد،رنج
میبرد. او نیز همانند دیگر کودکان تصویری توانا و مثبت از خود ساخته است
که به دلیل این اختلال و رویارویی پی در پی با ناکامیهای اصلی، فرعی تحصیلی
این تصویر خدشهدار میشود واحساس حقارت درونی جایگزین آن میگردد.(حاج
بابایی و دهقانی، ۱۳۷۲)
مسئله ناتوانیهای خاص یادگیری اخیراً به طور
چشمگیری توسعه پیدا کرده و توجه متخصصان و دست اندرکاران مسائل آموزش
کودکان را بیش از پیش به خود جلب نموده است، درکنار کودکان ناشنوا، نابینا و
عقبمانده ذهنی کودکانی هستند که …
فهرست مطالب :
مقدمه
فصل اول : تاریخچه و تعریف و فراوانی
تاریخچه
تعریف اختلالات یادگیری
درجه شیوع ( فراوانی )
فصل دوم : ویژگیهای افراد دارای ناتوانیهای یادگیری
ویژگیهای کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
ویژگیهای کودکان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات
ویژگیهای نوجوان دارای اختلالات یادگیری
فصل سوم : انواع ناتوانیهای یادگیری
انواع ناتوانیهای یادگیری
ناتوانی در خواندن:(دیسلکسی)
ناتوانی در هجی کردن: (دیس آرتوگرافیا)
ناتوانی در نوشتن: (دیس گرافیا)
مشکلات متداول در نوشتن
کجنویسی بیش از حد
راست نویسی بیش از حد
پرفشار یا کم فشار نوشتن
ناتوانی در نسخهبرداری
وضعیت بدن وسر
جدا نویسی و سرهم نویسی
چپ دستی
بد خطی
ناتوانی در حساب کردن :(دیسکالکولیا)
ناتوانیهای یادگیری زبانی
ناتوانی یادگیری خواندن
ناتوانی یادگیری نوشتار
ناتوانیهای یادگیری مربوط به ریاضیات
ناتوانیهای یادگیری اجتماعی ـ عاطفی
ناتوانیهای یادگیری ادراکی ـ حرکتی
فصل چهارم : علل ناتوانیهای یادگیری
علل ناتوانیهای یادگیری
عوامل آموزشی
عوامل محیطی
عوامل روانی
عوامل فیزیولوژیکی
نتیجهگیری
فصل پنجم : تشخیص و ارزیابی ناتوانیهای یادگیری
تعریف تشخیص
مراحل تشخیص ناتوانیهای یادگیری
الگوهای تشخیص
شیوههای ارزیابی
فصل ششم : برنامهها و خدمات آموزشی
برنامه آموزشی کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
توصیههایی برای رفع مشکلات خواندن و هجی کردن
توصیههایی برای رفع مشکلات نوشتن
توصیههایی برای رفع مشکلات حساب کردن
توصیههایی برای رفع مشکلات نارسایی توجه
توصیههای کلی آموزشی
والدین چه اقدامهایی باید انجام دهند
فصل هفتم : درمان ناتوانیهای یادگیری
درمان از نگرش ادراکی- حرکتی
درمان از شیوههای رفتاری
منابع و مآخذ
۲ هزار تومان
مقطع : کارشناسی
تعداد صفحه : 70
فرمت : Doc (ورد)
حجم : 160 کیلوبایت
پسوند فایل فشرده : Zip
برنامه فشرده ساز : Power Archiver
رمز فایل فشرده در صورت نیاز : BeyhaghMarket.ir