دانلود پایان نامه با موضوع بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در نوجوانان دختر شهر ری
مقدمه :
دلبستگی پیوند عاطفی هیجانی نسبتاً پایداری است که بین کودک و مادر یا افرادی که نوزاد در تعامل منظم و دائم با آنهاست، ایجاد می شود. فروید بر این باور بود که دلبستگی نوزاد به مادر به خاطر تغذیه و رفع نیاز فیزیولوژیکی است.
تجربههایی که نوزاد با مراقبش دارد در الگوهای روابط وی با دیگران درونی سازی می شوند و این الگوی عملی درونی شده، تعیین کننده چگونگی مفهوم نوزاد از خود و دیگران است؛ مفهومی که بعدها در روابط با دیگران تعمیم می یابد.
بررسی های اولیه در زمینه های سبکهای دلبستگی از سوی آینزورث (۱۹۷۸) انجام گرفت و سه الگوی دلبستگی ایمن، نا ایمن – اجتنابی و دلبستگی نا ایمن اضطرابی – دو سو گرا شناسایی شد.
بعدها مین و سولومون (۱۹۹۰) تعدادی از کودکان را که در هیچ یک از ۳ گروه قبلی قرار نمی گرفتند بررسی کرده و آنها را در طبقه جدیدی به نام دلبستگی نا ایمن بی سازمان – بی هدف جای دادند.
با نظر اجمالی به دوره نوجوانی به نظر می رسد که رفتار دلبستگی نوجوان از الگوهای رفتار دلبستگی سنین پایین تر بسیار متفاوت و جدا است. به نظر می رسد نوجوانان از روابط دلبستگی با والدین و یا سایر چهرههای دلبستگی گریزان هستند.
بسیاری از نوجوانان پیوندهای دلبستگی با والدین را شبیه گرههایی تلقی می کنند که از پیوندهای متشابه که محکم و ایمن است جلوگیری می کند. نوجوان برای آنکه بتواند در ساختن و هموار کردن مسیر زندگیش به حمایت والدین بیش از حد متکی نباشد باید به سوی خود مختاری حرکت کند. رفتار نوجوان نسبت به چهرههای دلبستگی ممکن است متعارض، مغشوش و متضاد به نظر برسد مگر آنکه این رفتارها در بافت تغییرات تحولی دوره نوجوانی در نظر گرفته شوند. ایجاد یک هویت و دستیابی به یک تعریف منسجم از خود، مهمترین جنبه رشد عمومی اجتماعی در دوره نوجوانی است. انتخاب ارزشها، باورها و هدف های زندگی مهمترین مشخصههای اصلی این …
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید
دانلود پایان نامه با موضوع بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در نوجوانان دختر شهر ری
مقدمه :
دلبستگی
پیوند عاطفی هیجانی نسبتاً پایداری است که بین کودک و مادر یا افرادی که
نوزاد در تعامل منظم و دائم با آنهاست، ایجاد می شود. فروید بر این باور
بود که دلبستگی نوزاد به مادر به خاطر تغذیه و رفع نیاز فیزیولوژیکی است.
تجربههایی
که نوزاد با مراقبش دارد در الگوهای روابط وی با دیگران درونی سازی می
شوند و این الگوی عملی درونی شده، تعیین کننده چگونگی مفهوم نوزاد از خود و
دیگران است؛ مفهومی که بعدها در روابط با دیگران تعمیم می یابد.
بررسی
های اولیه در زمینه های سبکهای دلبستگی از سوی آینزورث (۱۹۷۸) انجام گرفت
و سه الگوی دلبستگی ایمن، نا ایمن – اجتنابی و دلبستگی نا ایمن اضطرابی –
دو سو گرا شناسایی شد.
بعدها مین و سولومون (۱۹۹۰) تعدادی از
کودکان را که در هیچ یک از ۳ گروه قبلی قرار نمی گرفتند بررسی کرده و آنها
را در طبقه جدیدی به نام دلبستگی نا ایمن بی سازمان – بی هدف جای دادند.
با
نظر اجمالی به دوره نوجوانی به نظر می رسد که رفتار دلبستگی نوجوان از
الگوهای رفتار دلبستگی سنین پایین تر بسیار متفاوت و جدا است. به نظر می
رسد نوجوانان از روابط دلبستگی با والدین و یا سایر چهرههای دلبستگی
گریزان هستند.
بسیاری از نوجوانان پیوندهای دلبستگی با والدین را
شبیه گرههایی تلقی می کنند که از پیوندهای متشابه که محکم و ایمن است
جلوگیری می کند. نوجوان برای آنکه بتواند در ساختن و هموار کردن مسیر
زندگیش به حمایت والدین بیش از حد متکی نباشد باید به سوی خود مختاری حرکت
کند. رفتار نوجوان نسبت به چهرههای دلبستگی ممکن است متعارض، مغشوش و
متضاد به نظر برسد مگر آنکه این رفتارها در بافت تغییرات تحولی دوره
نوجوانی در نظر گرفته شوند. ایجاد یک هویت و دستیابی به یک تعریف منسجم از
خود، مهمترین جنبه رشد عمومی اجتماعی در دوره نوجوانی است. انتخاب
ارزشها، باورها و هدف های زندگی مهمترین مشخصههای اصلی این …
فهرست مطالب :
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
هدف
اهمیت و ضرورت موضوع مورد مطالعه
فرضیه های پژوهش
متغیرهای پژوهش
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
فصل دوم
مرحله نوجوانی
اهمیت مطالعه دوران بلوغ
رشد جسمانی
رشد عقلی – ذهنی
رشد عاطفی
رشد اجتماعی
مفهوم هویت
تعریف هویت
کودک، هویت و نظریه های آن
نظریه روانکاوی
نظریه یادگیری اجتماعی
نظریه شناختی
نوجوانی و هویت
جنبه های ضمنی و آشکار خودآگاهی
هویت از دیدگاههای مختلف
اریکسون
مارسیا
نقد الگوی مارسیا و اریکسون
لوینگر
رویکرد فرآیند محوری برزونسکی
استانلی هال
اتورانک
اشپرانگر
بلوز
والون
شکل گیری هویت
عوامل موثر در شکل گیری هویت
عواملی که بر رشد هویت تاثیر می گذارند.
پایگاههای هویت
تعدد هویتها
شخصیت و تعلقات اجتماعی
تحول هویت در سنین مختلف
بحران هویت
بحران هویت از دیدگاه اریکسون
نظر روانشناسان کشور ما درباره تعریف بحران هویت
اختلالات مربوط به هویت
جنس و هویت
پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در خارج از کشور
پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در داخل کشور
دلبستگی
مفهوم شناسی دلبستگی
مؤلفه های اصلی دلبستگی
خواستگاه های نظری دلبستگی
مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی
نظریه یادگیری
نظریه تحول شناختی
نظریه کردار شناسی
نظریه دلبستگی بالبی
نظریه دلبستگی تئوری بالبی
سبک های دلبستگی از دیدگاه های مختلف
انواع سبک های دلبستگی
سبک دلبستگی ایمن
سبک دلبستگی نا ایمن – اجتنابی
سبک دلبستگی نا ایمن – دوسوگرا
مراحل شکل گیری دلبستگی در نوزادان
تحول دلبستگی در نوجوانی
تداوم دلبستگی از کودکی تا نوجوانی
عوامل موثر بر ثبات دلبستگی از کودکی تا بزرگسالی
دلبستگی و سازمان شخصیت
دلبستگی و آسیب شناسی روانی در دوره نوجوانی
اختلال رفتارهای ضد اجتماعی
اختلال بی اشتهایی روانی
اختلال افسردگی
الگوهای رفتار مرضی در دوره نوجوانی
اختلال گسستگی
پدیده های دلبستگی و گسستگی
ارتباط دلبستگی، گسستگی و تاریخچه خشونت کودکی
معیارهای تشخیص دلبستگی
ارتباط هویت و دلبستگی
پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در خارج از کشور
پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در داخل کشور
پژوهشهای انجام شده مربوط به ارتباط هویت و دلبستگی در خارج از کشور
فصل سوم
طرح پژوهش
متغیرهای پژوهش
تعریف و تعیین جامعه
نمونه پژوهش
روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
روش اجرای پژوهش
روش آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
آمار توصیفی
تجزیه و تحلیل دادهها در قالب فرضیه های پژوهش
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
محدودیت های پژوهش
پیشنهادات
ضمایم و پیوستها
منابع
۳ هزار تومان
مقطع : کارشناسی
تعداد صفحه : 130
فرمت : Doc (ورد)
حجم : 2.2 مگابایت
پسوند فایل فشرده : Zip
برنامه فشرده ساز : Power Archiver
رمز فایل فشرده در صورت نیاز : BeyhaghMarket.ir