دانلود پایان نامه با موضوع بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان
مقدمه :
هدف از آموزش کمک به ارتقاء سطح یادگیری در دانشآموزان است. اما یادگیری موضوع مشخص واحدی نیست. بلکه تقریباً همه فعالیتهایی که ما در طول زندگی انجام میدهیم از تجارب یادگیریمان سرچشمه میگیرد. ما موضوعهای مختلف درسی و غیردرسی مانند ریاضی، ادبیات، هنر، علوم دینی و طرز معاشرت را یاد میگیریم. علاوه بر این ما عواطف مختلف را نیز یاد میگیریم. تهیه فهرست کاملی از آنچه که انسان در طول زندگی یاد میگیرد بسیار مفصل و شاید غیرممکن است. اما به طور کلی در مورد راهبردهای مختلف یادگیری به دو نوع از راهبردها یعنی راهبرد شناختی و راهبرد فراشناختی تأکید شده است. در سالهای اخیر شاهد پیشرفت عظیم روانشناسی پرورشی به سوی کشف این راهبردها یعنی راههای یاد گرفتن و مطالعه کردن بودهایم (سیف ۱۳۷۹).
در سالهای اخیر در مورد تأثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی تحقیقات گوناگونی صورت گرفته است و سعی بر آن بوده است در مورد اهمیت و تأثیر هرکدام از راهبردها اطلاعات لازم به معلمان ارائه شود تا نحوه یادگیری به نحوه مطلوبتری امکانپذیر گردد. نخستین بار هارلو (۱۹۴۹) مفهوم فراشناخت (دانستن درباره دانستن) را در یک رشته آزمایشی که با میمونها انجام داد مطرح ساخت. براون (۱۹۷۸) فراشناخت را به دو صورت زیر معرفی کرده است:
۱ـ آگاهی فرد از فعالیتها یا فرایندهای شناختی خود
۲ـ روشهای مورد استفاده فرد برای تنظیم فرآیندهای شناختی خودش.
به سخن دیگر، فراشناخت از یک سو شامل روشهای کنترل و نظارت بر یادگیری است. بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی در …
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید
دانلود پایان نامه با موضوع بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان
مقدمه :
هدف
از آموزش کمک به ارتقاء سطح یادگیری در دانشآموزان است. اما یادگیری
موضوع مشخص واحدی نیست. بلکه تقریباً همه فعالیتهایی که ما در طول زندگی
انجام میدهیم از تجارب یادگیریمان سرچشمه میگیرد. ما موضوعهای مختلف
درسی و غیردرسی مانند ریاضی، ادبیات، هنر، علوم دینی و طرز معاشرت را یاد
میگیریم. علاوه بر این ما عواطف مختلف را نیز یاد میگیریم. تهیه فهرست
کاملی از آنچه که انسان در طول زندگی یاد میگیرد بسیار مفصل و شاید
غیرممکن است. اما به طور کلی در مورد راهبردهای مختلف یادگیری به دو نوع از
راهبردها یعنی راهبرد شناختی و راهبرد فراشناختی تأکید شده است. در
سالهای اخیر شاهد پیشرفت عظیم روانشناسی پرورشی به سوی کشف این راهبردها
یعنی راههای یاد گرفتن و مطالعه کردن بودهایم (سیف ۱۳۷۹).
در
سالهای اخیر در مورد تأثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی تحقیقات گوناگونی
صورت گرفته است و سعی بر آن بوده است در مورد اهمیت و تأثیر هرکدام از
راهبردها اطلاعات لازم به معلمان ارائه شود تا نحوه یادگیری به نحوه
مطلوبتری امکانپذیر گردد. نخستین بار هارلو (۱۹۴۹) مفهوم فراشناخت
(دانستن درباره دانستن) را در یک رشته آزمایشی که با میمونها انجام داد
مطرح ساخت. براون (۱۹۷۸) فراشناخت را به دو صورت زیر معرفی کرده است:
۱ـ آگاهی فرد از فعالیتها یا فرایندهای شناختی خود
۲ـ روشهای مورد استفاده فرد برای تنظیم فرآیندهای شناختی خودش.
به سخن دیگر، فراشناخت از یک سو شامل روشهای کنترل و نظارت بر یادگیری است. بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی در …
فهرست مطالب :
فصل اول : موضوع پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیات و سوال پژوهش
تعریف متغیرهای پژوهش
فصل دوم : پیشینه نظری و عملی پژوهش
مقدمه
تعریف راهبردهای یادگیری
راهبردهای شناختی
راهبردهای تکرار یا مرور
روش ها و راهکارهای راهبردهای تکرار
راهبرد بسط و گسترش معنایی
روشها و تاکتیکهای گسترش معنایی
راهبرد سازمان دهی
روشها و راهکارهای سازماندهی
راهبردهای فراشناختی
دانش ویژه راهبرد
دانش راهبرد اسنادی
تفاوتهای جنسی در استفاده از راهبرد
راهبردهای یادگیری و رشد
پیشینه عملی تحقیق
پژوهشهای خارجی
پژوهشهای داخلی
فصل سوم
مقدمه
نوع و روش انجام پژوهش
جامعه آماری
حجم نمونه
روش نمونهگیری
ابزار اندازهگیری پژوهش
پایایی
اعتبار
روش تجزیه و تحلیل دادهها
فصل چهار : تجزیه و تحلیل دادههای پژوهشی
مقدمه
ویژگی های جمعیت شناختی نمونه
آزمون فرضیهها و سوال تحقیق
مقدمه
آزمون فرضیه اول
آزمون فرضیه دوم
آزمون فرضیه سوم
آزمون فرضیه چهارم
آزمون سوال تحقیق
فصل پنجم : تفسیر نتایج آزمون فرضیهها و سوال تحقیق
مقدمه
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
فرضیه چهارم
سوال تحقیق
نتیجه کلی
محدودیت های محقق
پیشهادات
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
۲ هزار تومان
مقطع : کارشناسی ارشد
تعداد صفحه : 85
فرمت : Doc (ورد)
حجم : 350 کیلوبایت
پسوند فایل فشرده : Zip
برنامه فشرده ساز : Power Archiver
رمز فایل فشرده در صورت نیاز : BeyhaghMarket.ir
- ۹۵/۰۵/۱۸